You are here
Home > Dietetyka > 5 grzechów głównych

5 grzechów głównych

Sałatka owocowa

Któż z nas chociaż raz nie obiecał sobie, że zmieni sposób odżywiania się na zdrowszy? Nie sztuką jest jednak zakup banana zamiast batona do pracy – zmiany muszą być gruntowne i przemyślane. Zanim jednak dokonasz rewolucji, poznaj główne błędy żywieniowe, jakie popełniasz!

Temat odżywiania i diet jest tak często poruszany, że każdy z nas zdaje sobie sprawę z popełnianych błędów. Mało komu jednak udaje się coś w tej kwestii zmienić. Przede wszystkim nie musisz dokonywać prawdziwej rewolucji z dnia na dzień, gdyż będzie to faktycznie ogromne wyzwanie – możesz jednak wprowadzić drobne zmiany, a z czasem starać się jadać rozsądniej i lepiej, aby poprawić wydolność organizmu, ogólne samopoczucie i sylwetkę. Poznaj pięć głównych grzechów, jakie zwykle ludzie popełniają, a następnie postaraj się je wyeliminować.

Rezygnacja ze śniadania

Wiele osób zaczyna dzień bez śniadania – czyli bez niezbędnego paliwa. Przed Tobą wyzwania w pracy, obowiązki domowe, może nawet jakieś bieganie lub trening? Rezygnowanie ze śniadań to podstawowy błąd – zapamiętaj, że poranny posiłek to podstawa i energia dla mózgu!

Jeśli wydaje Ci się, że nie czujesz głodu, to kwestia przyzwyczajenia. Zacznij jadać śniadanie regularnie, a za kilka tygodni nie będziesz mógł wyobrazić sobie, że do niedawna postępowałeś inaczej. Rozwiązaniem mogą być pełnowartościowe koktajle, jeśli nie masz ochoty na kanapkę lub owsiankę.

Jeden duży posiłek na cały dzień

Skoro pomijasz śniadanie, w południe zjadłbyś konia z kopytami? Nic dziwnego, w końcu minęło już sporo czasu. Zwykle udajesz się na obfity lunch, często do lokalu typu fast food – np. na kebaba, pizzę itd. Wydaje Ci się, że postępujesz słusznie, bo się nie objadasz? To przecież tylko jeden konkretny posiłek na cały dzień? W ten sposób spowalniasz metabolizm, a także osiągasz efekt odwrotny od zamierzonego. Nie chudniesz, za to tkanki tłuszczowej jedynie Ci przybędzie…

Za mało pijesz

Niemożliwe, bo przecież pijesz kawę za kawą? No właśnie. Aby zapewnić sobie odpowiedni poziom nawilżenia, musisz pić wodę mineralną, napary z ziół, domowe kompoty, soki owocowe bez dodatków. Zrezygnuj całkowicie ze słodkich kolorowych napojów gazowanych, ogranicz kawę, mocną herbatę i alkohol. Jeśli za mało pijesz, możesz cierpieć na wieczne zmęczenie i bóle głowy. Powodem jest lekkie, ale stałe odwodnienie. Każdy powinien wyrobić nawyk wypijania około 2 litrów wartościowych płynów.

Podjadanie to nie posiłek?

Jadasz tylko ten jeden obfity posiłek, ale przy okazji sięgasz po przekąski? W pracy skusisz się na ciastko, w domu chrupiesz chipsy wieczorem? Są też osoby, które jedzą, bo lubią – taki mają nawyk. Zwykle są to produkty niezdrowe, np. chrupki, ciasteczka, paluszki itd. Nie mają wartości odżywczych, ale sprawiają, że czujemy się najedzeni, a wieczorem dokuczać może uczucie ciężkości. Takie przekąski zastępują posiłek, ale nie dostarczają nam nic cennego.

Jedzenie jako nagroda

To metoda stosowana od małego. Za zjedzenie obiadu, dziecko dostaje w nagrodę coś słodkiego. Niestety nawyk ten przejmujemy też w wieku dorosłym – wszystko smakuje najlepiej wieczorem? Po ciężkim dniu, stresie w pracy? Obfita kolacja i słodki deser do filmu brzmi znajomo?

Kk / pixabay / silviarita

Top