You are here
Home > Dietetyka > Fakty i mity o alkoholu

Fakty i mity o alkoholu

Alkohol

Na temat alkoholu i jego skutków na nasze zdrowie i samopoczucie krąży wiele opinii – zarówno prawdziwych, jak i fałszywych. Poniżej rozwiewamy wątpliwości – wyjaśnimy Wam, co jest faktem, a co mitem.

MIT: Odrobina alkoholu, np. lampka wina czy jedna porcja wódki jeszcze nikomu nie zaszkodziły…

FAKT: Alkohol spożywany w rozsądnych ilościach i okazjonalnie nie wywołuje w organizmie ludzkim widocznych i drastycznych zmian. Jeśli jednak zaczynamy pić go coraz częściej lub regularnie, albo też organizm jest podatny na jego działanie, wtedy również niewielka ilość szkodzi.

MIT: Mężczyźni mają „mocniejszą głowę” i są mniej podatni na działanie alkoholu niż kobiety

FAKT: Jeśli mężczyzna i kobieta spożyją taką samą dawkę alkoholu, jego stężenie w organizmie mężczyzny będzie niższe. Błędny jest natomiast wniosek, że mężczyzna może wypijać bez umiaru dowolną ilość napojów alkoholowych. Są przypadki, że chorobowe zmiany szybciej dotykają mężczyzn. To, jak działa na nas alkohol, jak na niego reagujemy, zależy od cech indywidualnych każdego organizmu, stylu życia, diety, kondycji fizycznej, wagi, stanu zdrowia itd.

MIT: Alkohol pozytywnie wpływa na nasz układ odpornościowy

FAKT: U osób, które mają zwykle nieco wyższą temperaturę ciała i częstsze stany zapalne, alkohol obniża zdolności obronne organizmu. W jaki sposób? Wpływa na osłabienie aktywności białych ciałek krwi, a to właśnie one walczą z infekcjami. Obniżona odporność to równocześnie podatność na infekcje i nowotwory.

MIT: Alkohol wzmacnia i krzepi

FAKT: Alkohol u wielu osób wywołuje takie mylne wrażenie, gdyż pobudza, co pozwala zapomnieć na chwilę o zmęczeniu. Jego nadmierne picie prowadzi jednak do uszkodzenia układu nerwowego i osłabienia mięśni.

MIT: Alkohol dobrze rozgrzewa

FAKT: To prawda, ale stan ten trwa niezwykle krótko. Po chwili ochłodzona krew wraca do narządów wewnętrznych, a ich praca zostaje zaburzona. Efekt jest zatem odwrotny od oczekiwanego – przeziębienia, zapalenia płuc lub oskrzeli, grypa, podatność na infekcje itd.

MIT: Alkohol – działa profilaktycznie

FAKT: Alkohol jako środek profilaktyczny na zawał serca lub chorobę wieńcową? Są badania, z których wynika, że spożywanie niewielkich ilości alkoholu ochronnie wpływa na serce, ale warto zachować w stosunku do takich danych rozsądek. Efekt finalny systematycznego spożywania alkoholu jest nie do przewidzenia, dlatego można w ten sposób uszkodzić swój układ nerwowy czy wątrobę, a nawet popaść w uzależnienie.

MIT: Alkohol działa korzystnie na serce

FAKT: Alkohol wykazuje szkodliwe działanie na mięsień sercowy, co może doprowadzić do zawału albo wylewu. Przekonanie, że działa korzystnie, bierze się stąd, że lampka koniaku, whisky czy wina działa na nas relaksująco, uspokajająco i znieczulająco. Naczynia wieńcowe wcale pod wpływem alkoholu nie rozszerzają się, co poprawiłoby dopływ tlenu. Co więcej, ciśnienie tętnicze krwi rozregulowuje się i można zaobserwować jego niebezpieczne skoki.

MIT: Alkohol poprawia sprawność psychofizyczną

FAKT: Jest wręcz odwrotnie – według badań psychometrycznych reakcje kierowców mogą wydłużać się aż dwukrotnie, czyli o około 0,3-0,5 sek.

MIT: Alkohol odpręża i jest dobry na relaks

FAKT: Wiele osób odczuwa odprężenie po wypiciu alkoholu, ale trwa ono krótko. Alkohol nie jest rozwiązaniem ani sposobem na chandrę, depresję czy problemy w pracy albo w domu. Wypijany zbyt często i w dużych ilościach może je tylko pogłębić. Może też dojść do tzw. „błędnego koła”, skąd już krok do uzależnienia. Alkohol nie relaksuje, a wywołuje większą nerwowość i rozdrażnienie.

MIT: Alkohol pomaga na bezsenność

FAKT: Po alkoholu człowiek staje się senny i szybciej zasypia, ale wynika to z toksycznego działania alkoholu na mózg. Nie jest to naturalny sen, który nas zregeneruje i uspokoi.

MIT: Alkohol pomaga w kłopotach trawiennych

FAKT: Wódka na niestrawność? Niekoniecznie – alkohol podrażnia śluzówkę i zaburza pracę jelit, a także utrudnia wchłanianie wartości odżywczych. Niekorzystnie wpływa też na wątrobę i trzustkę. Spożywany w nadmiernej ilości może nawet doprowadzić do niedożywienia.

MIT: Alkohol może zastąpić posiłek

FAKT: Absolutnie nie. Alkohol nie zastąpi posiłku bogatego w węglowodany, białka i tłuszcze, które są konieczne do funkcjonowania organizmu. Nie jest źródłem energii, a nawet osłabia wchłanianie się pokarmów. Jest toksyczny i kaloryczny, dostarcza jedynie tzw. pustych kalorii.

MIT: Alkohol korzystnie wpływa na nerki

FAKT: Piwo może być zalecane cierpiącym na kamicę nerkową, gdyż działa moczopędnie. Trzeba jednak podejść do tego z rozsądkiem i nie pić go codziennie, mając na uwadze jego ogólnie szkodliwy wpływ na zdrowie i pracę innych narządów.

MIT: Niektórzy są alkoholikami od urodzenia

FAKT: Alkohol nie pojawia się jedynie jako przypadłość odziedziczona. Prawdą jest, że dzieci alkoholików są bardziej podatne na uzależnienie, ale nie są skazani na alkoholizm. Ważne są też czynniki psychologiczne, społeczne itd.

MIT: „Nie jestem uzależniony – nikt nie widzi mnie pijanego”

FAKT: Jest wielu uzależnionych od alkoholu, którzy nie na ogół nie są pijani. Spożywają nieduże ilości alkoholu, które pozwalają im wprowadzić się w lepszy stan, ale – według nich – zachowując kontrolę. Prawdopodobnie są uzależnieni od alkoholu, mimo że nie piją codziennie.

MIT: Alkoholicy – ludzie z marginesu

FAKT: Problem z alkoholem dotyka każdego – nie tylko degeneratów czy osoby z tzw. półświatka. Cierpią na niego też artyści, np. muzycy, pisarze i poeci, gwiazdy filmu itd. Alkoholizm może dotknąć każdego.

K. / pixa / Concord90

Top