You are here
Home > Dietetyka > Występowanie witaminy C i skutki jej niedoboru

Występowanie witaminy C i skutki jej niedoboru

Główne źródła witaminy C

Najważniejszymi źródłami witaminy C są świeże i odpowiednio przetworzone owoce i warzywa.

Bogate w witaminę C są przede wszystkim warzywa kapustne (np. kapusta biała, brukselka, jarmuż) i owoce jagodowe (np. czarne porzeczki, jagody czarnego bzu, acerola), a także zielone i żółte warzywa i owoce (np. natka pietruszki, papryka, brokuł, kalafior, szpinak). Do innych źródeł należą pozostałe warzywa i owoce, np. maliny, truskawki, owoce cytrusowe itd. Produkty pochodzenia zwierzęcego – mleko krowie, masło, mięso – oraz produkty zbożowe zawierają znikome dawki witaminy C.

Na podstawie codziennej diety Polaków, okazuje się, że naszym podstawowym źródłem witaminy C są ziemniaki (37%). Warto jednak wiedzieć, że w zimie, podczas przechowywania, ziemniaki tracą sporą ilość wit. C. To one królują na naszych stołach, głównie na obiad. Pozostałe źródła stanowią owoce (31%) i warzywa (ok. 28%). Co ciekawe, ubogie w tę witaminę są marchew i cebula.


Zawartość witaminy C w 100 g wybranych produktów

Produkt Witamina C (mg)
Źródła bogate
Czarna porzeczka 183
Papryka czerwona 144
Brukselka 94
Papryka zielona 91
Kalafior 69
Szpinak 68
Truskawki 66
Poziomki 60
Owoc kiwi 59
Cytryny 50
Pomarańcze 49
Czerwona porzeczka 46
Główne źródła w naszej diecie
Kapusta czerwona 54
Kapusta biała 48
Pomidory 23
Kapusta kwaszona 16
Ziemniaki wczesne 16
Ziemniaki późne 11


Jaką rolę w naszym organizmie pełni witamina C?

– bierze udział w procesach metabolicznych, transportuje elektrony; 

– uczestniczy w biosyntezie kolagenu;

– uczestniczy w wytwarzaniu krwinek czerwonych; 

– wspomaga układ odpornościowy, przyczyniając się do wzrostu odporności organizmu;

– wit. C jest elementem procesu powstawania tkanki łącznej, usprawniającej transport składników; 

– ma dobroczynny wpływ na serce i układ nerwowy; 

– przyspiesza gojenie się ran, przyczynia się do zrastania kości, sprawia, że siniaki, złamania i rany goją się szybciej, a krwotoki są mniej obfite; wykorzystuje się ją w trudno gojących się ranach, pękających naczyniach krwionośnych itd.; 

– bierze udział w metabolizmie cholesterolu, tłuszczów i kwasów żółciowych, a także biosyntezie hormonów kory nadnerczy 

– pomaga w regeneracji witaminy E; 

– zmniejsza ryzyko powstania nowotworów, głównie raka żołądka i przełyku;

– wpływa pozytywnie na przyswajanie żelaza; 

– jako silny antyoksydant zwalcza wolne rodniki i przeciwdziała procesowi utleniania;

– zatrzymuje powstawanie w żołądku nitrozoamin; 

– wyróżnia się właściwościami bakteriostatycznymi i bakteriobójczymi odnośnie do wybranych drobnoustrojów chorobotwórczych.

KWK,f: 1195798 /Pixabay

Top