You are here
Home > Dietetyka > Występowanie witaminy C i skutki jej niedoboru

Występowanie witaminy C i skutki jej niedoboru

owoce

Główne źródła witaminy C

Najważniejszymi źródłami witaminy C są świeże i odpowiednio przetworzone owoce i warzywa.

Bogate w witaminę C są przede wszystkim warzywa kapustne (np. kapusta biała, brukselka, jarmuż) i owoce jagodowe (np. czarne porzeczki, jagody czarnego bzu, acerola), a także zielone i żółte warzywa i owoce (np. natka pietruszki, papryka, brokuł, kalafior, szpinak). Do innych źródeł należą pozostałe warzywa i owoce, np. maliny, truskawki, owoce cytrusowe itd. Produkty pochodzenia zwierzęcego – mleko krowie, masło, mięso – oraz produkty zbożowe zawierają znikome dawki witaminy C.

Na podstawie codziennej diety Polaków, okazuje się, że naszym podstawowym źródłem witaminy C są ziemniaki (37%). Warto jednak wiedzieć, że w zimie, podczas przechowywania, ziemniaki tracą sporą ilość wit. C. To one królują na naszych stołach, głównie na obiad. Pozostałe źródła stanowią owoce (31%) i warzywa (ok. 28%). Co ciekawe, ubogie w tę witaminę są marchew i cebula.

Zawartość witaminy C w 100 g wybranych produktów

ProduktWitamina C (mg)
Źródła bogate
Czarna porzeczka183
Papryka czerwona144
Brukselka94
Papryka zielona91
Kalafior69
Szpinak68
Truskawki66
Poziomki60
Owoc kiwi59
Cytryny50
Pomarańcze49
Czerwona porzeczka46
Główne źródła w naszej diecie
Kapusta czerwona54
Kapusta biała48
Pomidory23
Kapusta kwaszona16
Ziemniaki wczesne16
Ziemniaki późne11

Jaką rolę w naszym organizmie pełni witamina C?

bierze udział w procesach metabolicznych, transportuje elektrony;

  • uczestniczy w biosyntezie kolagenu;
  • uczestniczy w wytwarzaniu krwinek czerwonych;
  • wspomaga układ odpornościowy, przyczyniając się do wzrostu odporności organizmu;
  • wit. C jest elementem procesu powstawania tkanki łącznej, usprawniającej transport składników;
  • ma dobroczynny wpływ na serce i układ nerwowy;
  • przyspiesza gojenie się ran, przyczynia się do zrastania kości, sprawia, że siniaki, złamania i rany goją się szybciej, a krwotoki są mniej obfite; wykorzystuje się ją w trudno gojących się ranach, pękających naczyniach krwionośnych itd.;
  • bierze udział w metabolizmie cholesterolu, tłuszczów i kwasów żółciowych, a także biosyntezie hormonów kory nadnerczy
  • pomaga w regeneracji witaminy E;
  • zmniejsza ryzyko powstania nowotworów, głównie raka żołądka i przełyku;
  • wpływa pozytywnie na przyswajanie żelaza;
  • jako silny antyoksydant zwalcza wolne rodniki i przeciwdziała procesowi utleniania;
  • zatrzymuje powstawanie w żołądku nitrozoamin;
  • wyróżnia się właściwościami bakteriostatycznymi i bakteriobójczymi odnośnie do wybranych drobnoustrojów chorobotwórczych.

Fot. PublicDomainPictures / pixabay

Top