Jesteś tutaj
Strona główna > Zdrowie > Wpływ palenia tytoniu na organizm człowieka

Wpływ palenia tytoniu na organizm człowieka

PONURE FAKTY O PALENIU PAPIEROSÓW

  1. Paląc papierosy zwiększasz ryzyko wystąpienia zawału serca i udaru mózgowego trzykrotnie.
  2. Wypalenie każdego papierosa wiąże się z natychmiastowym wzrostem ciśnienia tętniczego i przyspieszeniem akcji serca. Efekt ten jest szczególnie wyraźny podczas palenia pierwszego papierosa w godzinach porannych, kiedy ryzyko wystąpienia zawału serca i udaru mózgowego jest największe. Sprobuj ocenić wpływ papierosów na Twój układ krążenia mierząc tętno przed i po wypaleniu papierosa.
  3. Podczas palenia papierosów dochodzi do skurczu tętnic unaczyniających mięsień sercowy (tzw. naczyń wieńcowych). Dlatego też palenie papierosów może być przyczyną zawału mięśnia sercowego nawet w przypadku niewielkich zmian miażdżycowych w naczyniach wieńcowych.
  4. Palenie papierosów zmniejsza skuteczność leczenia nadciśnienia tętniczego. Leczenie łagodnego nadciśnienia tętniczego lekami często nie zapobiega wystąpieniu powikłań związanych z nadciśnieniem, jeżeli pacjenci jednocześnie palą papierosy. Znany jest fakt częstszego występowania nadciśnienia złośliwego u palaczy.
  5. Jeżeli palisz papierosy, to korzyści wynikające z przyjmowania leków obniżających ciśnienie tętnicze będą widoczne dopiero wtedy, gdy rzucisz palenie.
  6. Paląc papierosy narażasz nie tylko siebie, ale również osoby z Twojego najbliższego otoczenia (tzw. biernych palaczy). Bierne wdychanie dymu tytoniowego wywiera szczególnie niekorzystny wpływ na układ krążenia u dzieci.
  7. Nie pocieszaj się tym, że palisz niewiele lub mniej niż kiedyś. Nie ma „bezpiecznej” liczby wypalanych papierosow. Palenie nawet 5 papierosów dziennie wiąże się ze wzrostem ryzyka wystąpienia powikłań nadciśnienia tętniczego.
  8. U osób palących znacznie częściej niż u niepalących dochodzi do konieczności amputacji nóg (z powodu miażdżycy tętnic kończyn dolnych).
  9. Papierosy mogą być źródłem impotencji u mężczyzn i zaburzeń płodności u kobiet. Palenie tytoniu zwiększa ryzyko wystąpienia powikłań w czasie stosowania doustnych środków antykoncepcyjnych.
  10. U kobiety palącej w czasie ciąży mogą wystąpić zaburzenia w rozwoju płodu i w następstwie częstsze zgony noworodków.
  11. Nie daj się nabrać na papierosy „light” lub „ultra-light”. Aż 75% palaczy uważa, że palenie takich papierosów jest mniej szkodliwe. Tymczasem badania naukowe wskazują, że w porównaniu z papierosami tradycyjnymi palenie takich papierosów nie zmniejsza ryzyka wystąpienia zawału mięśnia sercowego.
  12. Palenie papierosów jest w Polsce przyczyną co drugiego zgonu mężczyzn w wieku 35-69 lat – jesteśmy niestety pod tym względem światowym liderem.
  13. Średnia długość życia osób niepalących w krajach rozwiniętych systematycznie rośnie. Szacuje się, że średnia różnica długości życia między osobami niepalącymi a palaczami wynosi 15 lat. Czy warto dla przyjemości zaciągania się dymem papierosowym poświęcić 15 lat życia ?
  14. Podejmij decyzję o rzuceniu palenia już dzisiaj. Jest to możliwe; w USA udaje się to ponad milionowi palaczy rocznie, a liczba byłych palaczy przewyższa ilość osób nadal palących papierosy.

DLACZEGO WARTO RZUCIĆ PALENIE

  • Zmniejszysz ryzyko wystąpienia zawału mięśniowego i udaru mózgowego już w pierwszym roku od zaniechania nałogu. W ciągu 5 lat ryzyko to będzie porównywalne z ryzykiem u osób, które nigdy nie paliły papierosów.
  • Poprawisz kondycję fizyczną, zapomnisz co to kaszel poranny, rzadziej będziesz chorował na infekcje dróg oddechowych.
  • Nie martw się tym, że zyskasz kilka dodatkowych kilogramów. Po pierwsze, średni wzrost masy ciała u osób rzucających palenie wynosi jedynie około 3 kilogramów. Po drugie, Palisz? Tracisz! Ile? Sprawdź, ile możesz zyskać! znacznie przewyższają ryzyko związane z nieznaczanym wzrostem masy ciała.
  • Nie przejmuj się tym jeżeli nie uda się Tobie rzucić palenia za pierwszym razem. Liczy się efekt ostateteczny. Większość byłych palaczy rzuciło ostatecznie palenie dopiero za którąś próbą. Postaraj się wyciągnąć wnioski z nieudanych prób rzucenia palenia.
  • Szukaj dobrych przykładów wśród osób, którym udało się rzucić palenie. Niektórym osobomo po zaniechaniu palenia tytoniu bardzo pomagają preparaty o znanej zawartości nikotyny (np. guma do żucia). Nie daj się złamać tym, którzy nadal palą.
  • Udowodnisz sobie i swoim najbliższym, że stać Ciebie na wiele.

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO RZUCENIA PALENIA?

  1. Dokładnie przeanalizuj swoje przyzwyczajenia. Policz wszystkie papierosy, które zapaliłbyś normalnie w ciągu 24 godzin. Poświęć dwa do trzech tygodni na analizę tego, kiedy i dlaczego „potrzebujesz” papierosów. Taka analiza przyzwyczajeń to dobry sposób przygotowania się do rzucenia palenia.
  2. Zdecyduj, że nie ma odwrotu. Zrób listę wszystkich powodów, dla których chcesz przestać palić, w tym wszystkich dobrych rzeczy, które się wydarzą, kiedy przestaniesz palić (patrz załączone Wskazówki dla rzucających palenie). Na przykład, bardziej będzie Ci smakować jedzenie i picie, zniknie poranny kaszel, będziesz rzadziej zapadać na infekcje dróg oddechowych i zaoszczędzisz pieniądze.
  3. Wybierz dzień, kiedy przestaniesz palić i zaznacz go w kalendarzu. Unikaj przy tym specjalnych okazji, kiedy może być Ci trudno przestać. Jako dodatkowe wsparcie przydałoby się namówienie bliskiej osoby, żeby przestała palić w tym samym czasie.
  4. W rzuceniu palenia pomoże Ci cała gama produktów Nicorette®. Lekarz lub farmaceuta pomoże Ci wybrać odpowiedni produkt. Produkty Nicorette® dostarczają organizmowi nikotynę w ilości wystarczającej dla kontrolowania nieprzyjemnych objawów uzależnienia, pozwalając Ci skoncentrować się na przełamaniu psychicznego uzależnienia od papierosów. Kiedy już pokonasz fizyczne przyzwyczajenie, możesz stopniowo zmniejszać dawkę produktu Nicorette® do momentu, kiedy nie będziesz go już potrzebować.

GDY JUŻ PRZESTAŁEŚ PALIĆ

  1. Pozbądź się popielniczek, nie otwartych paczek papierosów, zapałek i zapalniczek. Niektórzy ustawiają w widocznym miejscu naczynie wypełnione starymi niedopałkami, przez co niemiły zapach zniechęca ich do zapalenia w chwili pokusy.
  2. Powiedz znajomym i rodzinie, że rzuciłeś palenie. Poproś, żeby Cię w tym wsparli; nie palili w Twojej obecności i nie częstowali papierosami.
  3. Staraj się zapełnić czas by nie myśleć o paleniu. Spotykaj się ze znajomymi unikaj tych, którzy palą i zajmij się wszystkimi sprawami, które do tej pory odkładałeś.
  4. Zmień przyzwyczajenia. Przez pierwsze kilka dni po rzuceniu omijaj sklep, gdzie zwykle kupowałeś papierosy. Jeżeli miałeś zwyczaj palić w porze lunchu lub z grupą znajomych wieczorem w barze, wybierz inne miejsce i zrób coś innego.
  5. Więcej ćwicz, to pomaga się zrelaksować, lepiej poczuć i dobrze działa na morale. Używaj schodów zamiast windy. Pływaj lub biegaj w porze lunchu. Zapisz się na zajęcia w siłowni.
  6. Koncentruj się na poszczególnych dniach w ten sposób unikniesz zastanawiania się jak sobie poradzisz bez palenia przez całe życie. Pamiętaj, że kiedyś, chociaż było to dawno, nie paliłeś i wtedy Ci tego nie brakowało!
  7. Jeżeli nie wytrzymasz i zapalisz jednego papierosa, nie znaczy to, że Ci się nie udało. Potraktuj to jako mafie potknięcie i próbuj dalej.
  8. Unikaj miejsc zachęcających do palenia. W restauracjach i środkach komunikacji staraj się siadać w części dla niepalących.
  9. Przygotuj się na najtrudniejsze chwile, kiedy najbardziej będzie Ci brak papierosa, na przykład po posiłku, podczas rozmowy telefonicznej lub przy kawie. Miej pod ręką produkty zastępcze, takie jak szklanka soku pomarańczowego lub produkt Nicorette®.
  10. Używaj wszystkiego, co może Ci zastąpić papierosa. Trzymaj długopis lub ołówek, jeżeli ręka wydaje Ci się pusta bez papierosa.
  11. Przez pierwsze kilka tygodni jedz tyle ile chcesz, pod warunkiem, że jest to zdrowe i niskokaloryczne pożywienie. Prawdopodobnie w ciągu pierwszych tygodni przybierzesz trochę na wadze półtora do dwóch kilogramów ale nie próbuj stracić tej nadwagi, dopóki nie uda Ci się nie palić przynajmniej przez osiem tygodni, kiedy to powinien ustąpić głód nikotynowy.
  12. Ciesz się z tego, że nie palisz! Myśl pozytywnie, koncentruj się na tym co zyskujesz, a nie na tym co tracisz. Wykorzystaj te pieniądze regularnie kupując sobie nagrody.
Top